Saturday, July 21, 2007

POTAK............CURLY...! CURLY.....!

Dalam ini negeri ada satu masalah......apakah dia?
bila suruh berlakon tak mahu...suruh mengarah lagi la........tak mahu.....batuk katanya (alasan la tu,apa kaitan batuk dengan lakonan dan pengarahan..tokey panggung pun tak tahu).
20 haribulan yang lalu.....bila telefon 'berbunyi' di pentas Auditorium P.Ramlee ada lah suara-suara sumbang dan nada-nada membijikkan diri...
Bayangkan.........bayangkan.......bayangkan.......
Bila semua telah selesai seperti...buat lampu(fokusing),set/prop dan lain-lain keperluan. Setelah siap semuanya.....cuma adalah perlu di perbaiki sedikit sebanyak dari segi keluar masuk,pergerakkan pelakon,perpindahan set,itu semua bagi aku boleh 'setel' sebelah mata sahaja kalau semua krew/balaci tahu tugas masing-masing.
Sekali lagi.....bayangkan........bayangkan........bayangkan.............
Dalam aku tengah nak bercakap pasal kerja-kerja belakang pentas..tiba-tiba aku terdengar suara yang 'aneh' seperti aku pernah dengar semasa sesi soal jawab.
ternyata aku mengenali org itu, dan kalian semua pasti kenal org itu jika pernah menonton FTN 07 Pulau Pinang.
Lagi.....bayangkan......bayangkan......bayangkan....
Semuanya nak diubah,nak suruh pindah sana sini,anagkat sana sini,tolak sana sini.....akhirnya apa yang jadi semua keluar dari skop pencahayaan.... (masa tu aku melihat sahaja)
Bila dah lama sangat,aku pun dah rasa semacam,aku lepas la satu ayat........
"ubah la nak ubah apa pun.....pah tu buat balik lampu,panjat sendiri, sebab semua keluar dari lampu....kalau nak ubah baik ubah semua"
lepas tu aku tengok dia terus menghilangkan diri...............entah kemana dia pergi....
tapi apa yang aku lihat.......ada juga perubahan pada set asal.....maka seperti yang aku kata....kalau ubah maka terkeluar lah dari percahayaan kerana....lampu tak de siapa yang nak panjat buat balik.......jeng...jeng...jeng................


TA KEA LAGI JOGHO TEATER

5 comments:

Pegawai Khalwat said...

Sapa? Sapa? Mesti hebat orang tu, sebab boleh ubah benda last minit.

kerisLekuk7 said...

kalau nak tahu...mai la menonton pada 23/7/07, aku dengar khabar dia belakon watak tambahan......mai tengok ramai...ramai......

jinggo said...

aku dah tengok semalam .........
tapi sikit la.......
memang hebat.........
abih la pelakon lelaki terbaik pon dapat la kat dia..........
boleh la tambah lagi koleksi anugerah bawah katil dia tu.......

tegezoot said...

Sapa? sapa? Kat mana rumah dia?

artisticklytouch said...

sapa? capiklah pementasan tuh..